Thursday 3 October 2013

BERKORBAN APA SAJA


As  salam , apa  khabar  sahabat2  semua.  Harap  hari  ini  lebih  baik  dari  esok. Moga  ALLAH sentiasa  memberi  petunjuk  dan  kesihatan  yang   baik  kepada  kita dalam  mengerjakan  urusan  harian  dan    melakukan  tuntutannya.  Sedar  tidak  sedar  kita  telah  masuk  ke  penghujung  tahun .  Cepatnya  masa  berlalu.  Umur  kita  pun  semakin  meningkat.  Kadang 2  ALLAH  beri  kita  sihat  dan  kadang2  pula  ALLAH  beri   kepada  kita  sedikit  keuzuran   dan  musibah  supaya  kita  sentiasa  mengingatiNYA. Kalau  ALLAH  sentiasa  member i  kita  sihat  maka  kemungkinan  kita  akan  leka  dan  lalai  dalam  mengingatiNYA.

  Ramai  juga  tahun  ini  rakyat  MALAYSIA  yang  menunaikan  haji  termasuk  ustaz  AZHAR  IDRUS  yang  di  minati  ramai  dan  juga  TAN SRI  MALIK  NOR  ahli  bina  badan  dahulu.  Mereka  semua  ini   adalah  tetamu  ALLAH.  Ada  duit   boleh  pergi  menunaikan  haji.  Kalau  duit  masih  kosong  d  bank  tidak  tahulah  bila  akan  sampai  ke  TANAH  SUCI. Ramai  yang  mengatakan  demikian.  Wang  memainkan  peranan  yang  utama  dalam  apa  jua  keinginan  kita.  Banyak  wang  pun  sampai  tidak  tahu  hendak  buat  apa. Lepas  itu,  mula  fikir yang  bukan2  .Membazir  dan  melampaui  batas. 

   Tidak  lama  lagi  kita  akan  sambut  HARI  RAYA  HAJI  ATAU  QURBAN.  Berkorban  apa  saja.  Benarkah  begitu  .  Harta  atau  pun  nyawa.  Ada  dua  peristiwa  yang  berlaku  dalam  kehidupan  aku  dan  keluarga.  Kakak  aku  meninggal  dunia  sehari  sebelum   hari  raya  haji.  Kemudian  , ibu  aku  pula  meninggal  dunia  seminggu  sebelum  hari  raya  haji.  Cukup  terharu  dan  sayu  bila  sebut  hari  raya  haji.  Aku  tidak  boleh  lupa  akan  peristiwa itu. Masa  itu  kami  hanya  sambut  secara  sederhana  sahaja  dengan  keluarga  masing2.

   Selalunya  di  kampung  aku  ada  bangsa  asing  terutama  Bangladesh  dan  Indonesia.  Bila  kariah  buat  sembelih  lembu  korban  mereka  akan  mengerumuni  .  Selalunya  kepala  lembu  menjadi  kegemaran  bangsa  asing.  Mereka  akan  di  beri  kepala  lembu  .  Mungkin   mereka  suka  buat  sup  kepala  lembu.  Sedapkah?  Mereka  yg   merantau  berhak  dapat  daging  lembu  itu.  Aku  selalunya  buat  gulai. salai  cicah  dengan  air asam  .  Penuh  dalam  petisejuk  dengan  daging  lembu.  Kenapa  lembu  tidak  kerbau? 

   Di  sini  . aku  mengalu2kan  sebarang  komen  dan  cadangan  yang membina  agar  aku  dapat  meneruskan  penulisan  yang  tidak  seberapa  ini.  Mohon  santuni  aku .

  KALAU  ADA  SUMUR  DI  LADANG . BOLEH  KITA  MENUMPANG  MANDI

  KALAU  ADA  UMUR  PANJANG.  BOLEH  KITA  JUMPA  LAGI

 

 

No comments:

Post a Comment