Sunday 22 September 2013

GADIS PENGHISAP ROKOK


Apa   khabar  semua?  Harap  baik2  hendaknya. Aku  terkial2  hendak  menulis  apa  hari  ini.  Oh  ya ,  semalam  aku  leka  melihat    budak2  di  kampung  aku  buat  bubuk  atau  bakul  menangkap  ikan.  Budak2  ini  dalam  ketegori  belum  akil  baligh  lagi.  Masih  anak2  hingusan  lagi.  Yg  aku  hendak  kongsi  di  sini  ialah  bagaimana  mereka  kreatif  dalam  membuat  bubuk  itu  dengan  menggunakan  buluh. Begitu  tekun  sekali  sehingga  selesai  tugas  mereka  .  Mestilah  budak2   itu  bergerak  ke  sawah  padi  dan  saliran  sungai  yang  merupakan  empangan  air  untuk  di  salurkan  ke  dalam  sawah  apabila  musim  menanam  padi.  Bulan  sept  ini  merupakan  bulan  menanam  padi.  Aku  seronok  melihat  petak2  sawah  yang  di  penuhi  oleh  air.  Seperti  kolam  renang  sejauh  mata  memandang.  Tetapi  awas  ,  kita  tidak  boleh  berenang  kerana  telah  di sembur  ubat  serangga. 

  Cerita  kedua  ialah  aku  terpegun  melihat  satu  kumpulan  gadis  sedang  khayal  hisap rokok.  Pada  masa   itu  aku  sedang  membeli  makanan  di  sebuah  warung  . Gadis2 ini  selamba  saja  hisap  rokok  sambil  sedut   lama2  dan  asap  keluar  melalui  hidung  .Dasyat  aku  tengok  budak2  gadis  ini .  Penghisap  rokok  tegar.  Ramai  orang  lelaki yang  memandang   gadis2  ini.  Mereka  buat  bodoh  saja.Tidak  hairan lah. 

  Kalau  dahulu zaman  nenek  kita  menggunakan rokok  daun  ,  tenyeh  tembakau   sedikit.  Lepas  hisap  daun  rokok nenek2  ini  akan  tumbuk  sireh  pula.  Makan  sireh  untuk  kuat   gigi.  Aku  sempat  melihat  di zaman  nenek 2  .  Kini,  anak2  remaja  menukar  kepada  Winston, dunhill  dll. Aku  tidak  menghafal  pun  jenama  rokok.  Tetapi,  pada  pandangan  peribadi  aku  tidak bersetuju  dengan  wanita2  yang  menghisap  rokok  ini.  Tambahan  pula,  kalau  seseorang  itu  beragama  islam.  Mencemar  islam  itu  sendiri.

   Berbalik  kepada  cerita  pertama  tadi   ialah  kalau  kita  lihat  dalam  konteks  era  kini .  Anak2  kita  sudah  di dedahkan   dengan  teknologi   moden.  Celik  IT.  Buta  kepada  pengalaman  dan  kehidupan  ciptaan  ALLAH.  Anak 2  kini  suka  kepada  games  ,  facebook  dll.  Dalam  inbox  aku  pun  dengan  invited   games.  Sehingga  ibu2  dan  bapa2  pun  terlajak  dengan  games.  Terus  terang  aku  tidak  pernah  main  games  yg  di invited. Maaf  tidak  berminat  kearah  itu.  Anak2  kita tidak  di  dedahkan  dengan  kehidupan  semasa.  Semua  khayalan.  Tidak  pijak  di bumi  nyata. 

  Bila  tiba untuk  belajar  luar  negara  atau  bekerja  d  kampung  sebagai  guru  ianya  umpama  pucuk  di  cita  tetapi  ulam  tak  datang.  Tukar  sedikit  peribahasa. Sebenarnya  tidak  salah  celik  IT  tetapi  biar  seimbang. Musim  cuti  sekolah  ,  hantar  anak2  balik  kampung  untuk  di dedahkan  kepada  mereka  tentang  kehidupan  dan  reality. Baru  kehidupan  anak2  ini  lebih  bermakna .

No comments:

Post a Comment