Tuesday 17 September 2013

BILA PEREMPUAN GILA MEMANCING


Tadi  aku  melihat  ada  tiga  orang  wanita  sedang  rancak  memancing  ikan  air  tawar  dekat  dengan  rumah  aku.  Bukan  main  semangat  aku  tengok  mereka  sambil  bergelak  ketawa.   Mungkin  surirumah .  Aku  tengok  siap  dengan  bawa  bekal  nasi  lagi  dan  buah  langsat  macam berkelah  pula.  Terdetik  di  hati  rasa  nak  sertai  mereka  memancing.  Tolong  ajarkan  saya  macam  mana  nak memancing   sifu.  Aku  berangan  sendiri.  Bahagia  melihat  mereka  .  Seronok  pula.  Kerja  rumah  sudah  selesai  fikir  aku.

   Ramai  yg  datang  memancing  ikan  di  tempat  aku.  Ikan  haruan,  sepat,  dll  semua  ada.  Pernah  ada  pertandingan  memancing  di  adakan  di  situ.  Hadiah  pun  lumayan.  Bila  petang  atau  hari  minggu  lagi  ramai.  Lelaki  dan  perempuan  turun  padang.  Bilakah  boleh  memancing  ini.  Aku  terpegun  tengok  ada  makcik  yang  sudah  lumpuh  pun  memancing  juga.  Inikan  pula  kita  yang  sihat  sikit.  Ramai  yg  memancing  mengatakan  ikan  yang  dapat  itu  hendak  buat  pekasam  dan  di  jual  .  Kebanyakan  yang  memancing  itu  adalah  perempuan.  Boleh  buat  lauk  kata  mereka.   Ikan  pun  mahal  juga  sekarang  ini.
  Kalau  rajin  semua  boleh  jadi.  Tetapi,  aku  lebih  senang  bercucuk  tanam  saja.  Belakang  rumah  aku  penuh  dengan  pokok  ulam2am. Pegaga,  ulam  raja,  serai,  betik,  asam  gelugur,  labu,  daun  kunyit  macam2  ada.  Kalau  aku  sudah  habis  sayur  maka  aku  akan  petik  daun  bayam  utk  masak  sayur  hari  itu.  Kalau  hendak  buat  cucur  bawang  ,  ambil  saja  daun  kucai  di  belakang  rumah.  Tanah  yang  subur  membolehkan  kita  makan  apa  yang  kita  idamkan.  Tiap2  hari  aku  makan  betik.  Bagus  untuk  kesihatan.  Buat  gulai  betik  pun  sedap  .  Terliur  lagi  . 

   Orang  perempuan  boleh  memancing  asalkan  kerja  rumahtangga  beres.  Jika  tidak,  haru  biru  di  buatnya.  Jumpa  lagi  di  lain  cerita.  Salam  ceria  di  mana  anda  berada.   

 

No comments:

Post a Comment