Friday 13 September 2013

NAMPAK HANTU JELIR LIDAH


Baru2    ini   aku   dan  family  pergi  ke  Cameron  Highland.  Kebetulan  ada  anak  saudara  yang  menetap  d  sana  iaitu  anak  kakak  sulong  aku.  Sampai  d  sana  sudah  malam  .  Anak  saudara  masih  dalam  perjalanan  dari  Ipoh  kerana  menghantar  isterinya  kursus  . Dalam  pada  itu,  hujan  renyai2.  Kami  makan  d  sebuah  kedai  makanan.  Sedap  juga  masakan  mereka  ini .  Sejuk  mengcenkam   jiwa  kata  ahli  sastera.  Jam  10 pm ,  baru  anak saudara  sampai  dengan  anaknya  yang  berumur  6  tahun.
  Oleh  kerana,  tiada  orang  rumah  maka  aku  pun  masak  air  panas  dan  makan  biskut  raya  yang  masih  ada.  Maksu  tengok  lah  apa2  yang  ada  dalam  dapur  .  Nak  masak  apa ke  kata  anak  saudara ku.  Cuma  yang  menariknya  keluarga  ini  ialah  anaknya  boleh  nampak  makhluk  halus  iaitu  hantu.  Ya,  ALLAH  adakah  kebetulan  atau  keturunan  di  sebelah  keluarga  aku   di  mana  abang  kandung  aku  pun  boleh  nampak  makhluk  halus.
    Aku  cuba  cungkil  apa  yang  dia  nampak.  Kawasan  yang  mereka  duduk  termasuk  rumah  ini  memang  ada  makhluk  jahat.Kadang2  seperti  orang  main  guli dengan  gelak  ketawa. Cucu  saudara  aku  kata  dia  nampak  ada  hantu  dengan  lidah  terjelir  d  bawah  katil  bilik .  Hantu  itu  memandang nya  seperti  hendak  memakan  . Dia  menjerit.  Di  bilik  sebelah  pula,  dia  di  ajak  oleh  kanak2  hantu  bermain  guli. 
  Perkara  ini  yang  membuat  anak  saudara  aku  stress  dengan  keadaan  anaknya .  Keesokan  paginya,  anak  saudara  aku  menghantar  anaknya  ke  sekolah  tadika  . Tepat  pukul  9am dia  terus  balik  ke  rumah. Kami  terkejut  kenapa  lari  dari  sekolah.  DIa  nampak  di  kantin  sekolah  ada  syaitan  duduk  makan  bersama2  dengan  budak2  .  Penuh  atas  meja  syaitan  itu  katanya.  Aku  kata  sebab  itu  kita  sebelum  makan  kena  baca  BISMILLAH.  Jika  tidak  ,  syaitan  akan  makan  bersama2  dengan  kita.

   Kasihan  pula  aku  lihat  dia  seperti  truma.  Pagi  itu,  setelah  sarapan  pagi  aku n  family  pun  pergi  shopping  d  pasar  minggu.  Banyak  sungguh  sayur2an  yang  segar .  Aku  pun  cakap  bahasa  Mandarin  dengan  penjual  cina.  Rancak lah  mereka  bercoloteh  dengan  aku.  Dapat  sedikit   sayur  murah  dari  penjual   cina  itu.  Manakala,  anak  saudara  aku  itu  beliau  di  suruh  membawa  anaknya  balik  ke  KELANTAN  untuk  berubat  . 
   Oleh  kerana  ,  awal  lagi  kami  pun  berjalan2  melihat  keindahan  alam  .Cuaca  panas  tetapi  rasa  nyaman  sejuk.  Pelancung  pun  sedikit  maka  seronok lah  kami  berjalan  d  strawberry  park,  pokok  bunga.  Aku  sempat  membeli  pokok  bunga dengan  harga  yang  berpatutan.  Di  ketika  ini ,  aku  harap  cucu  saudara  aku  akan pulih  seperti  sediakala  .AMIN 

No comments:

Post a Comment