Saturday 5 October 2013

AKU, WARTAWAN, PELACUR


        As  salam,  apa  khabar  semua.  Harap  sihat2  sahaja.  Tadi  aku  baru  baca  artikel  mengenai  gadis2  ACHEH   buat  part  time  sebagai  pelacur.  Maaf,  dalam  artikel  memang  terangan  di  sebut  negara itu.  Ianya  berlaku  di  Kuala  Lumpur.  Mereka  mempunyai  pekerjaan  tetap  .  Bekerja  d  kilang  secara  full  time.  Malam  baru  bermula  operasi  mereka.  Wartawan  kita  telah menyamar  sebagai  pelanggan  mereka.  Kalau  di  lihat  dalam  rumah  seolah2  tiada  apa  yang  berlaku.  Seperti  asrama. Rupanya  mereka  menjadikan  asrama  sebagai  tempat  urut  sekaligus  sebagai  tempat  pelacuran.

   Sebenarnya,  bukan  sahaja  berlaku  d  KL  tetapi  di  mana2  negeri  dan tempat  benda  ini  tetap  ada.  Dahulu  aku  pernah  bekerja  di  kilang  selama  14  tahun.  Terpaksa  menghadapi  kerenah  pekerja2  asing.  Aku  berkawan  dengan  mereka  sebagai  pelacur  dan  pernah  makan  sekali  di  kantin.  Aku  cuba  menyelami  hati  dan  perasaan  mereka.   Apakah  yang  membuat  mereka  menjadi  pelacur  sambilan?  Adakah  mereka  kesempitan  wang  ?  Tidak  cukupkah  gaji  mereka  sebagai  pekerja  kilang?

   Aku  bertanya  satu  persatu   soalan  yang  berada  di  fikiran.  Apa  sebenarnya  yang  berlaku  ke  atas  mereka  sehingga  sanggup  melacurkan  diri.   Di  sini  jawapan  mereka  .  Pertama,  dari  sudut  ekonomi.  Gaji  yang  mereka  perolehi   tidak  setimpal  dengan  kerja  mereka  . Bila  tiba  dapat  gaji ,     gaji  mereka  terpaksa  di  potong  banyak  oleh  ejen  yang  membawa  mereka  ke  Malaysia.  Kehidupan  di  negara  asal  yang  miskin  membuatkan  mereka  nekad  untuk  mencari  rezeki  di  Malaysia.  Kadang2  mereka  terpaksa  bunuh  ular  sawa  dan  makan  buat  sup  untuk  mengatasi  kelaparan.  Bila  datang  di  sini ,  sebahagian  wang di  hantar ke  kampung  seperti  ibubapa,  sanaksaudara,  anak2.  Keluarga  di  kampung  minta  wang  lebih  kerana  menyangka  di  Malaysia  gajinya  lumayan.  Untuk  tidak  menghampakan ,  mereka  terpaksa  jadi  pelacur  sambilan  untuk  hantar  wang  lebih  kepada  keluarga.   Berkorban  demi  keluarga  walau  terpaksa  gadai  badan

   Kedua,  kejutan  budaya.  Selalunya  ,  pekerja  asing  yang  baru  mereka  tidak  dapat  menyesuaikan  diri  dalam  industri  .  Cara  berpakaian,  percakapan  yang  sukar  di  fahami  dengan  dielek  yang  berbeza,  tidak  tahu  bagaimana  nak  menggunakan  kemudahan  tandas  yang  canggih  di  kilang  4  bintang.  Ada  yang  membuang  air  kecil  d  tangga  atau  di  bawah  tangga.  Terpaksa  pihak  atasan  meminta  penyelia  mengajar  meraka  cara2  menggunakan  tandas  dengan  betul.   Maaf  bukan  tujuan  menghina  tetapi  itulah  yang  berlaku  di  kilang  aku  .

   Ketiga,  ada  di  kalangan  pelacur  ini mengatakan  bahawa  mereka  terpesona  dengan  kekayaan  lelaki  malaysia.  Dengan  kecantikan  yang  ada ,  mereka  dapat  menawan  ramai  jejaka 2,  suami  orang,  orang  tua  maksudnya  pakcik  pencen.  Harga  murah,  khidmat  yang  d  berikan  mantap .  Mereka  cerita  secara  terperinci  kepada  aku  dalam  bab ini.  Namun ,  aku  tidak  dapat  menceritakan  segala2nya.  Menjijikkan  pun  ada.  Bayangkan  pakcik  yang  sudah  bercucu  cicit  masih  menggunakan  khidmat  pelacur.  Mereka  ketawa  bila  cerita  gelagat  pakcik  tua  itu.  Malu  aku   mendengarnya.

   Setelah  malam  itu  tugas  mereka  selesai   sebagai  pelacur  maka  bila  mereka  datang  ke  kilang  pagi  itu  terus  mereka  ke  surau  .  Aku  terkejut  kerana  sangkanya  mereka  telah  insaf  atau  sudah  bertaubat.  Sebenarnya  kata  mereka  pagi  ini hendak  solat  taubat  sebab  malam  sudah  berzina.  Jadi,  maksudnya  setiap  kali   mereka  berzina  maka  setiap kali  mereka  akan  solat  .Kalau  mereka  tidak  solat  maka  mereka  tidak  berzina.  Itu lah  kenyataan  .  Tidak  semua  mereka  pelacur.  Adanya  baik2  dan  solehah.  Kumpul  wang  hasil  overtime  dan  hantar  wang  kepada  keluarga  untuk  beli  kerbau  katanya.  Aku  sangat  baik  dengan  mereka  semua  tetapi  cukup  berhati2.  Kalau  ada  hiasan  yang  murah2  aku  sering  beri  kepada  mereka.  Mereka  sangat  suka  dan  menggantung   hiasan  itu  di  dinding  asrama mereka.

    Bila  aku  berhenti  kerja  untuk  berhijrah  ke  negeri  lain  mereka  semua  menangis.  Terasa  kehilangan  kata  mereka.  Aku  banyak  member  nasihat  dan  cuba  membawa  meraka  balik  ke  pangkal  jalan.  Kehidupan  yang  terdesak  membuat  mereka  jadi  seperti  itu.  Persaingan  sesama  rakan  dan  berlumba2  mencari  kemewahan  hidup  secara  mee  segera   membuatkan  mereka  khayal  dan  leka  .  Belum  terlambat  lagi  mencari  kebenaran  wahai  sahabat  seagama.

No comments:

Post a Comment