Wednesday 9 October 2013

ALAHAI, TIPAH TERTIPU


As   salam,  apa  khabar  semua?  Harap  semua  sihat2  saja.  Sahabat2  di  Malaysia  dan  luar  negara  moga  dapat  menjalankan  tugas  seharian  dengan  baik   dan  mempunyai  kesihatan  yang  baik.  Apapun ,  semua  adalah  kehendak  TUHAN.  Aku  ingin  menceritakan  beberapa  perkara  yang  berlaku  dalam  minggu  ini .Maksudnya  ,  berbagai  cerita  dalam  coretan  ini.

   Baru2  ini  ada  seorang  cina  muallaf  datang  ke  rumah  untuk  minta  sedikit  sumbangan.  Katanya,  beliau   dari  Kuantan   sebagai  penjual  ikan.  Pulang  ke  Penang  untuk  mengambil  anaknya  yang  di  pelihara  oleh  bekas  isterinya  yang  enggan  masuk  islam.  Beliau  hendak  menghantar  anaknya  ke  tahfiz   AL  QURAN..Tidak  ada  wang  katanya.  Aku  pun  beri  sedikit  sumbangan.  Terserahlah  sama  ada  beliau  cakap  benar  atau  tipu.  Bila  suami  balik  dari  kerja  aku  dapat  tahu  cina  muaalaf  itu  selalu  buat  kerja  seperti  itu. Cuba  cari  simpati  daripada  orang  perempuan.  Lelaki  dia  takut.  Alahai,  TIPAH  tertipu.

   Minggu  ini  juga,  sedang  aku  menulis  tiba2  sebuah  kereta  membelok  ke  rumah  aku.  SIapa  pula ?  Keluar  seorang  perempuan  bertudung  yang  aku  tidak  kenal.  Beliau  menjual  kain  sutera  dari  VIETNAM.  Harga  runtuh.  Rm   seratus  turun  hingga  rm  lapan  puluh  .  Aku  kata  tidak  berminat  untuk  membeli.  Beliau  paksa  aku  lihat  kain sutera  itu.  Tak  payah.  Beliau  pun berlalu  pergi  .Selamat  duit  aku

   Sekarang  di  utara  musim  hujan,  tiap2  hari  .  Alhamdullilah. Rezeki  ALLAH  kita  tidak  boleh  mengeluh.  Panas  atau  hujan  terima  saja.  Di  hadapan  rumah  aku  ada  sawah  padi.  Musim  membajak.  Walau  hujan  lebat  petani  tetap  tekun  membajak  sawah  tanpa  menghiraukan  hujan  atau  rebut.  Sawah  seperti  kolam  renang  jadinya.  Seronok  aku  melihatnya.  Macam  hendak  berenang  pula.  Perasaan  itu  ada.  Cantik  saujana  mata  memandang. Bangau pula  sibuk  mencari  anak  ikan.  Bangau  oh  bangau 

Begitulah    cerita  minggu  ini .  Di  lain  waktu  kita  bertemu  lagi  dengan  cerita   yang  lebih  menarik.  Jumpa  lagi.

No comments:

Post a Comment