Saturday 19 October 2013

BAKAR SATAY DI BAWAH POHON NANGKA


As   salam,  apa  khabar  semua  sahabat2  di  dalam  Malaysia  dan  luar  negara. Harap  semua  beroleh  kesejahteraan  dan  sihat  selalu.  Yang  penting  kita  setiap  hari  tidak  melakukan  perkara  yang  di  larang  TUHAN.  Lama  juga  aku  tidak  menulis  dalam  blog  ini. Bukan  apa,  sibuk  dengan  persiapan  Eid  Mubarak  dan  saudara  mara  datang  ke  rumah.  Lepas itu  ,  sibuk  pula  mengemas  rumah  .  Itulah  aku.  Tetapi  ,  semua   itu  tidak  menjadi  bebanan  atau  susah pun.  Pada  aku,  ikhlas  di hati  itu  di  utamakan.  Jangan  ada  sifat  dengki,  sombong  sesame  insan.

   Pada  hari  raya  korban  ,banyak  daging  korban  yang  dapat.   Hari  pertama  raya,  aku  buat  laksa  Penang,  rendang  daging,  ketupat,  nasi  himpit  dan  kuah  kacang.  Kebetulan,  di  masjid  ada  korban  lembu  dan  satu  kampung  di  jemput  makan  kenduri  .  Maka,  aku  dan  anak2  dan  anak2  saudara  yang  lain  berjalan  kaki  menuju  ke  masjid  yang  tidak  jauh  dari  rumah.  Sampai  saja ,  ajk  masjid  beritahu  makanan  sudah  habis.  Tunggu  sebentar.  Sedang  masak  lain.  Kami  semua   pun  tunggu  20  minit  kemudian  masakan  sudah  di  sediakan.  Menu  simple  sahaja  tetapi  sedap.  Sup  daging  dan  rendang  ayam  piru.  Aku  makan  sedikit  sahaja.

  Hari  raya  haji  kedua  aku  dan  anak2  buat  satay  dan  ayam  percik. Kami  bakar  di  bawah  pohon  nangka.  Cuaca  redup  dan  berangin.  Sedap  juga.  Menafaatkan  daging  yang  ada.  Badan masa  itu  tidak  terlalu  letih  .  Cuma  aku  cepat  tidur.  Hendak  buka   facebook  dan  blok  pun malas.  Tidak  tahu  perkembangan  langsung.  Aku  banyak ke  dapur.  Hari  minggu  pula,  anak  saudara  aku  berkunjung  ke  rumah. Aku   buat  laksa  ,  gulai  nangka,  pekasam,  gulai  ikan kekacang,  sambal  dan  berjenis   ulaman  dan  sayur  kangkung.  Seronok  melihat  mereka  makan.  ALHAMDULLILAH. 

  Hari  ini  ada  kenduri  aqiqah.  Tengahari  aku  tidak  masak  . Semua  pergi  kenduri.  Malam  baru  masak  apa  yang  ada. Semestinya   daging  lagi.  Keluarga  saudara  sebelah  suami  ini  semua  masak  sendiri.  Mereka  semua  pakar  masak.  Kerap  kali  mereka  buat  kenduri  .  Rezeki  ALLAH  beri.  Bersusah  payah  mereka  datang  ke  rumah  aku  untuk  kenduri  tersebut. In  shaa  ALLAH   akan  hadir.

  Begitulah  sedikit  sebanyak  coretan  hari  ini.  Badan  mula  terasa  letih  . Perlu  makan  ubat  juga . Jumpa  lagi  di  lain  masa  dan  waktu. 

No comments:

Post a Comment