Sunday 3 November 2013

BIARLAH KU TERUS BUTA


As  salam, bertemu  semula  setelah  lama  tidak  menulis.  Terasa  lama walau  baru  beberapa  hari  tidak  menulis.  Aku  mendoakan  sahabat2  semua  dalam  keadaan  sihat  dan  di  pelihara  olah  ALLAH. Hari  ini  lebih  baik  dari  semalam. 

  Hujan  masih  lagi  lebat  ketika  aku  menulis.  Sayup2  kedengaran  azan  isyak  berkumandang.  Aku  berhenti  seketika  untuk  menunaikan  solat  isyak  .  Kewajipan  kepada  tuhan  wajib  di  tunaikan  dahulu.  Selesai  solat  barulah  rasa  lega dan  selesa  untuk  meneruskan  penulisan  yang  tidak  seberapa  ini.

   Persoalan  yang  bermain  di  minda  aku  sekarang  ialah  kenapa  umat  islam atau  manusia  era  kini  terlalu  mengejar  keduniaan  dan  melupakan  yang haq.  Kalau  orang  beri  kita  sejumlah  wang  ,  kita  rasa  orang  itu  yang  terbaik  dan  boleh  menolong  kita. Kita  tidak  menyelediki  punca  kenapa  di  beri  habuan  dan  wang  tersebut .  Betapa  kita  masih  di  takuk  lama.  Iman  masih  lemah.  Tidak  dapat  berfikir  secara  sempurna  dan  waras.  Bengap.

   Baru2  ini  aku  tidak  jemu  melihat  video  seorang  remaja  lelaki  Syria  yang  buta. Remaja  ini  di  tanya  oleh  wartawan  sama  ada  mahu  bedah  mata  supaya  dia  dapat  melihat  semula.  Jawapan nya  amat  membuat  ku  menangis  begitu  juga  dengan  wartawan  itu.  “Alhamdullilah,  aku  lebih  senang  berjalan  keseorangan   jika  pergi  ke  mana2.  Hanya  aku  seorang.  Tiada  sesiapa  yang  menemaniku.  Tetapi,  ayahku  tidak  membenarkan  aku  berjalan  keseorangan.  Biarlah  aku  terus buta  .  DI  akhirat  nanti  aku  tidak  banyak  di  hitung  oleh  ALLAH. Begitu  banyak   nikmat  yang  ALLAH  beri  padaku  sehingga  aku  dapat  menghafal  AL  QURAN.  Aku  bersyukur  kepada  ALLAH.”

   Malu  aku  bila  memikirkan  kata2 remaja  ini.  Betapa  kerdilnya  kita  sisi  ALLAH.  Material  lebih  di  utamakan.  Tidak  menyalahi  tetapi  berpada2.  Ada  setengah  individu  sering  tukar  kereta  dan  sofa.  Wang  masuk  banyak.  Wang  keluar  banyak.  Akhirnya,  melopong  bila  berlaku  sesuatu  musibah  kepada  keluarga  itu.  Iman  tidak  dapat  di  warisi  dan  di  jualbeli.  Tetapi,  kebendaan  sering    silih  berganti. 

No comments:

Post a Comment