Wednesday 31 July 2013

MENJELANG RAYA...MAAF ZAHIR BATIN

 As  salam  kepada  kawan2  yang  di  sayangi .  Sesungguhnya  kita  telah  berada  di  penghujung  ramadan.  Tetapi,  masih  lagi  dalam  suasana  ibadah  puasa.  Pejam  celik   kita  sudah  hendak  beraya  aidil  fitri.  Mood  hari  raya  sudah  datang  .  Itulah  kata  kita  yang  negaranya  aman  walau pun  ada  yang  kurang  aman.  Pergi  mana2  di  pasaraya  kedengaran  lagu  raya.  Kanak2  kalau  dengar  lagu  raya  wajah  nampak  ceria  dan  gembira.  Tetapi,  kita  yang  berkeluarga   mula  rasa  gundah  .  Banyak  perkara  yang  perlu  di fikirkan.  Dari  A  hingga  Z.  Raya  pertama  menu  apa  yang  hendak  di  hidangkan  kepada  tetamu.  Raya  kedua  menu  apa  pula.  Raya  ketiga nak  buat  apa  bila orang  datang.

    Selalunya  dalam  perkara  menu  ini  isteri  selalunya  akan  jadi  pengarah. Manakala  suami  pula  menjadi  pengarah  kewangan.  Ada  duit  semua  menu  boleh  buat.  Pada  raya  pertama,  menu  aku sekeluarga  ialah  ketupat  palas, rending  ayam  dan  daging,  dan  bihun  sup.  Raya  kedua  aku  balik  kampung  . Walaupun,  emak  dan  ayah  telah  tiada  namun  aku  masih  ada  adikberadik.   Memang  sedih  dan  sayu  .Dulu  aku  sering   buat   overtime  demi  menyambut  hari  raya  yang  banyak perbelanjaan .  Sebahagian  wang  ot  itu  aku  akan  beri  pada  emak  untuk  keperluan  hari  raya. Aku  sangat  faham   kehendak    emak  pada  masa  itu. 

  Raya  pertama  dan  raya  kedua  adikberadik  semua  datang  ke  rumah  mak  aku.  Sampai  kami   letak  meja  dan   kerusi  di  luar.  Suasana  meriah  dan  kalut.  DI  luar  pun kena  hidang  .  Ianya  memerlukan  kekuatan  fizikal.  Stamina  kena  banyak  . Sebab  itu  memerlukan  menu  yang  banyak  di samping  kuih  raya.

    Tahun  ini  tidak  tahulah   bagaimana  sambutan  hari  raya  .  Adakah  adikberadik  sebelah  emak  aku  akan  datang  ke  rumah  atau   tidak.  Namun   persiapan  menu  kena  buat  juga.  Namun   rumah  emak  aku  di  diami  oleh  kakak  aku. Dialah  bertungkus  lumus  menyediakan  persiapan  menu  dan  sebagainya.  Raya  ketiga  adiberadik  aku  akan  ke  rumah  aku  untuk  makan  tengahari.  Aku  masak  cara  kampung  saja.  Keliling  rumah  aku   penuh   dengan  ulam  ulaman.  Ulam  pegaga,  putat, ulam  raja, mengkudu  dll.  Jadi  senang  sikit  .

   Dalam   kita  rancak  menyambut  hari  raya  ,  jannganlah  lupa  pada  mereka  yang  tiada  apa  dan  sahabat  kita  yang  sedang  menderita  seperti  syiria,   pelistin,  Iraq,  mesir, dll.        Kita  hanya  dapat  menulis  dan  melakar  gambaran  suasana di  negara2  tersebut  tanpa  setitis   darah.  Menulis  pun  di  bawah  kipas  angin.  Tetapi,   mereka  yang  mengalami nya  terpaksa  mengorbankan  nyawa  dan  harta .  Nyawa  di  pertaruhkan.  Hebatnya  mereka  .  Dalam  satu  vedio,  aku  melihat  mujahidin2  syiria  berbuka  puasa  dengan  air  dan  daun2   kering  sambil  memegang  senapang.  Mereka  makan  daun  kering  bersahaja.  Kita  pula  bagaimana?  Makanan   tawar  sedikit  pun  kita  sudah  kritik.  Sudah  tidak  ada  selera  hendak  makan.  Duit  banyak  tetapi  tidak  lalu makan.  Akhirnya,   makan  bubur  lambok  sahaja  yang  d  ambil  dari  masjid  berdekatan.  ALLAH   tarik  nikmat  selera  makan  kita.

Di kesempatan  ini  aku  ingin  mengucapkan ribuan   terima kasih  yang  tidak terhingga  kepada   pengunjung2  yang  sudi  membaca  dan  melihat  blog   aku  yang  serba  kekurangan.  Setakat  hampir  dua  bulan  blog  aku  iaitu  gemersik  qalbu  di mana  pengunjung   seramai  3450  orang  yang  telah  membaca   melihat.  Terima  kasih  di ucapkan  Antara  negara2  yang  mengunjungi  blog  aku  terdiri  dari  negara   MALAYSIA,  RUSIA,  GERMANY,  JEPUN,  KOREA,  MESIR,  JORDAN, SINGAPURA,  INDONESIA, FRANCE, ENGLAND, AMERIKA. Pada  pendapat  aku ,  mereka   ini  adalah  pelajar2  malaysia  yang  menuntut  di  sana  yang  sudi  baca  blog  aku.


    DI  ruangan  ini aku   ingin  mengambil  kesempatan  mengucapkan   SELAMAT  MENYAMBUT  HARI  RAYA  MAAF   ZAHIR  DAN  BATIN  .  Jumpa  lagi  di hari  yang  lain jika  di  izinkan ALLAH. 

No comments:

Post a Comment